2019-01-30

Zimowe problemy kierowców


Zima to bardzo trudny czas dla kierowców, pieszych, ale i samochodów. Warunki atmosferyczne utrudniają jazdę, wymuszają na kierowcy zwiększoną ostrożność, ale co równie istotne – weryfikują wiedzę i umiejętności kierowcy. To czas w którym często sięgamy po różnej maści środki wspomagające działanie samochodu – tak wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu. O czym powinniśmy pamiętać zimową porą i jak przygotować się do jazdy w trudnych warunkach? Na co zwrócić szczególną uwagę, by uniknąć nieprzyjemnych wydarzeń?



Podstawowe zasady bezpiecznej jazdy zimą są znane chyba każdemu kierowcy – niemal wszystkie manewry w zimowych okolicznościach, należy wykonać wolniej i „delikatniej” niż na przykład latem czy wiosną. Szczególnie w sytuacji, gdy zbliżamy się do śniegowych hałd – jeśli nie wiemy jak wysoki jest krawężnik lub co dokładnie znajduje się pod usypaną warstwą śniegu – zachowajmy szczególną ostrożność i nie narażajmy podwozia.


Poruszając się drogą, na której znajdują się inne pojazdy, należy zmniejszyć prędkość (jeśli zwykle jest to np. 50 km/h, ograniczmy się do 40 – 45 km/h lub nawet do 30, jeśli jazda jest utrudniona, bo np. jest ślisko). Pamiętajmy o zasadzie ograniczonego zaufania – nawet jeśli my mamy się za świetnych kierowców ( i nawet jeśli w istocie tak jest), nie oznacza to, że inni uczestnicy są takimi kierowcami. Należy zatem wziąć pod uwagę również fakt, że mogą zdarzyć się kierujący, którzy nie dostosują się do warunków na drodze i spowodują kolizję w której możemy potencjalnie ucierpieć. Warto rozważyć to wcześniej, i z góry przyjąć postawę „mądrzejszej” strony.



Wjechałam/em w zaspę – co robić?


Jeśli zdarzyło Ci się z jakiegoś powodu zakopać w zaspie - nie panikuj. W zdecydowanej większości przypadków jesteś w stanie samodzielnie odkopać samochód. Przydać się może koc i piasek, które można podłożyć /podsypać pod koła, jeśli jest pod nimi lód. Z zaspy należy wycofywać się bardzo powoli – ruszając naprzemiennie najpierw do przodu, a później wstecz. Bardzo ważne jest by koła były ustawione w linii prostej – jest to konieczne. Pamiętajmy – z zaspy wyjeżdżamy na najniższym biegu, starając się jak najmniej dotykać sprzęgła.



Ślisko na drodze – co robić?


Hasło ‘zima zaskoczyła kierowców i drogowców’ w Polsce rokrocznie niestety jest aktualne. Niby wszyscy wiedzą, że zima pojawi się lada chwila, a i tak…są zaskoczeni. Są sytuacje w których rzeczywiście drogi mogą nie być odśnieżone na czas lub tempo odśnieżania jest niewystarczające. Co kierowca może zrobić, znajdując się na śliskiej drodze? Po pierwsze: jechać powoli. Po drugie – w żadnym wypadku nie wykonywać gwałtownych ruchów – może to skutkować utratą przyczepności kół, co może skończyć się poślizgiem.



Nie zwlekaj ze zmianą opon


Choć wydaje się to oczywistą oczywistością, należy pamiętać o tym, by zmieniać opony na czas i nie odwlekać tego na ostatnią chwilę „do pierwszego dużego śniegu” – nigdy nie wiadomo kiedy aura nas zaskoczy. Gdy tylko pojawią się pierwsze przymrozki, należy zmienić opony na zimowe – nie ryzykuj swojego bezpieczeństwa i nie czekaj.

zimowe problemy kierowców co zrobić gdy

Czarny lód


Czym jest czarny lód? To zjawisko, z którym mamy do czynienia, kiedy bardzo cienka warstwa lodu znajduje się bezpośrednio na nawierzchni drogi. Lód nie zawsze jest widoczny, a niestety, nawet tak niepozorna cienka warstwa może być sporym utrudnieniem na trasie. Migoczący pod światło asfalt, sprawiający wrażenie brokatowego i lekko chodząca kierownica to oznaki tego, że znajdujemy się na drodze pokrytej gołoledzią. W takich warunkach zdejmujemy nogę z gazu, nie hamujemy gwałtownie i delikatnie skręcamy powoli kierownicą nadając jeździe właściwy tor.



Błoto pośniegowe


Błoto pośniegowe to rzecz, której chyba najbardziej nie lubimy zimą. Gdy śnieg topnieje i miesza się z piaskiem oraz brudem spod opon, na powierzchni drogi tworzy się tzw. błoto pośniegowe. Wbrew pozorom, stopiony śnieg wcale nie jest bezpieczniejszy – przy szybkiej dynamicznej jeździe w takich warunkach, samochód może stracić styczność z nawierzchnią. Ma wówczas miejsce zjawisko zwane slush planingiem. Dobrej jakości opony zimowe poradzą sobie w takiej sytuacji przy odpowiedniej prędkości, jednak nieodpowiednie i słabej jakości ogumienie może doprowadzić do wielu nieprzyjemnych sytuacji. Przy takiej pogodzie zachowujmy szczególną ostrożność i nie nabierajmy wysokich prędkości.



Zimowe uszkodzenia karoserii – bezinwazyjne usuwanie wgnieceń


Ile razy zdarzało Ci się zostawić auto pod sklepem lub na parkingu przy kamienicy? Pewnie nie raz. Czy parkując zimą w takich miejscach podnosisz głowę do góry? Z dużym prawdopodobieństwem możemy stwierdzić, że raczej nie, ponieważ kierowcy weryfikujący potencjalne zagrożenie czyhające „u góry”, należą do rzadkości. A szkoda. Jednym z najczęstszych winowajców zimowych uszkodzeń karoserii są spadające sople lodu i zaspy, które w niekontrolowany sposób z dachu lądują wprost na samochodzie. Oczywiście nie każde takie zdarzenie zakończy się wgnieceniem, jednak znaczący odsetek spadających sopli i brył lodu wpływa negatywnie na estetykę pojazdu.


Co w sytuacji gdy niepozorny sopel oderwie się od powierzchni i uszkodzi karoserię? Gdzie szukać pomocy? I kto za nią zapłaci? Jeśli masz dobre ubezpieczenie, które obejmuje również autocasco przewidujące takie uszkodzenia – koszty naprawy pokryje ubezpieczyciel. Jeśli niestety nie posiadasz AC – musisz zdać się na naprawę na własną kieszeń. Jeśli uszkodzenia obejmują wyłącznie wgniecenia w karoserii, przydatna i skuteczna może okazać się bezinwazyjna metoda usuwania wgnieceń zwana PDR – HD Master specjalizuje się właśnie w usuwaniu szkód tą techniką. Jeśli natomiast doszło również do uszkodzenia lakieru, konieczne może być również lakierowanie.


Jeśli przytrafiła Ci się taka niemiła niespodzianka, nie panikuj – zgłoś się do Nas na bezpłatną wycenę naprawy – pomożemy szybko, skutecznie i w przyjemnej cenie.



Niezachowana bezpieczna odległość i wgniotki


Zimowe warunki pogodowe oraz śliska nawierzchnia są głównymi winowajcami stłuczek, które zdarzają się w tym okresie. Niestety niezachowanie bezpiecznej odległości, za szybka jazda, nieuwaga i bum, stłuczka murowana. Na śliskiej drodze nie trudno o poślizg, efektem czego może być uszkodzone nadwozie w samochodach. Jeśli spotka Cię taka sytuacja, niezależnie od tego czy jesteś sprawcą czy poszkodowanym, możesz liczyć na pomoc HD Master. Jeśli uszkodzenie kwalifikuje się do metody bezinwazyjnego usuwania wgnieceń, w krótkim czasie przywrócimy Twojemu autu blask sprzed ‘sklejki’ z innym autem.



Niezależnie od tego jakim autem jeździsz, jak wiele kilometrów pokonujesz każdego dnia – jedź ostrożnie zimą, ale i każdą inną porą roku. Nie czujesz się pewnie? Sprawdź swoje umiejętności jazdy w trudnych warunkach na specjalnych kursach doszkalających, które organizują jazdę w warunkach wyjątkowo ciężkich. Przygotuj się na jazdę w każdych okolicznościach.

Usuwanie wgnieceń bez lakierowania – Drezdenko – Gorzów Wielkopolski – Świebodzin – Stargard Szczeciński / ul. Dąbrowskiego 1 lok. 3 / 66-440 Skwierzyna / tel. ​789 191 471 / hdmaster.skw@gmail.com

hdmaster facebook

Pozycjonowanie & Projekt & Realizacja witryny: www.profesjonalne-strony.com